Πώς η Motor Oil πιάνει το πράσινο στοίχημα των 2,5 δισ. ευρώ

Motor Oil: Κέρδη 287,31 εκατ. ευρώ το 2024, στο 1,4 ευρώ το μέρισμα


Στα μεγάλα φωτοβολταϊκά πάρκα που υλοποιεί στη Δ. Μακεδονία, τις Σέρρες και το Θεσσαλικό κάμπο, ποντάρει η Motor Oil για να διπλασιάσει την εγκατεστημένη ισχύ της και από τα 840 MW σήμερα να φτάσει στα 1,6 GW το 2027.

Είναι το πρώτο ορόσημο ενός πιο μακροπρόθεσμου στόχου, καθώς το απώτερο σχέδιο του ομίλου μιλά για 2,5 GW το 2030, δηλαδή τριπλασιασμό των σημερινών αριθμών.

Το βάρος που ρίχνει στην επίτευξη του πρώτου αυτού milestone φαίνεται από το γεγονός ότι στις ΑΠΕ πρόκειται να «πέσει» το 50% περίπου από τις συνολικές φετινές του επενδύσεις, ύψους 560 εκατ. ευρώ, με τη μερίδα του λέοντος να κατευθύνεται στην Unagi.

Την εταιρεία που ανήκει κατά 75% εδώ και μια διετία στη MORE, το πράσινο βραχίονα της Motor Oil και η οποία με τη σειρά της ελέγχει το 51% ενός πλούσιου χαρτοφυλακίου φωτοβολταϊκών, συνολικής ισχύος 1,4 GW στη Δ. Μακεδονία, τις Σέρρες και τη Θεσσαλία, σε διάφορα στάδια ανάπτυξης. Το υπόλοιπο 49% του παραπάνω portfolio ελέγχεται από τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες, άρα η More κατέχει γύρω στο 38%.

Τα έργα αυτά έχουν πολύ συγκεκριμένους χρονικούς στόχους, καθώς ο όμιλος έχει λάβει δάνειο από το Ταμείο Ανάκαμψης (που αναλογεί στο 50% του ποσού), γεγονός που εξηγεί και τον επιταχυνόμενο ρυθμό υλοποίησης. Κάποια θα παράσχουν τη φθηνή ενέργεια για να στηρίξει η ΔΕΗ το φθηνό τιμολόγιο για αγρότες «ΓΑΙΑ» και άλλα έχουν κλειδωμένες διμερείς συμβάσεις (PPAs) με ενεργοβόρες βιομηχανίες.

Το γεγονός ότι όλα αυτά τα έργα έχουν δεσμευτικά περιθώρια σημαίνει ότι το συνολικό αυτό χαρτοφυλάκιο του 1,4 GW πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη του 2026, όπως είπε χθες ο Αναπληρωτής CEO της Motor Oil, Πέτρος Τζανετάκης, παρουσιάζοντας τα αποτελέσματα της περυσινής χρήσης σε ειδική εκδήλωση στο Χρηματιστήριο.

Τα σφικτά χρονοδιαγράμματα, αλλά και η ανάγκη να προλάβει τυχόν δυσάρεστες εκπλήξεις λόγω του πολέμου των δασμών, είναι και η αιτία που ο όμιλος έχει ήδη προβεί ήδη σε μαζικές παραγγελίες πάνελ από την Κίνα, όπως είπε ο κ. Τζανετάκης.

Κάνοντας την αριθμητική, με δεδομένο ότι τα κεφάλαια που αντιστοιχούν στο portfolio της Unagi υπολογίζονται σε 700- 850 εκατ. ευρώ και ότι το 49% αφορά τη ΔΕΗ, η επένδυση που αναλογεί στη Motor Oil τοποθετείται γύρω στα 400 εκατ. ευρώ.

Οι τυχόν νέες εξαγορές και οι προϋποθέσεις

Το γεγονός ότι το σκέλος των ΑΠΕ κατέλαβε σημαντικό μέρος της χθεσινής παρουσίασης του κ. Τζανετάκη δείχνει και τη σημασία που συνεχίζει να αποδίδει στο «πρασίνισμά» του ο όμιλος, εφόσον ωστόσο τηρείται η προϋπόθεση ενός καλού Internal Rate of Return– IRR. Στη περίπτωση των έργων της Unagi λέγεται ότι κινείται στα επίπεδα του 10%, προϋπόθεση που ισχύει και για τυχόν νέες εξαγορές, εντός και εκτός Ελλάδος.

Αν και ο όμιλος δεν αποκλείει νέες κινήσεις στο εξωτερικό, τα μέχρι τώρα του βήματα εστιάζονται όλα στη Ρουμανία. Εκεί, η MORE είχε ανακοινώσει προ μηνών την συμμετοχή της με 49% σε σχήμα, όπου μέτοχος πλειοψηφίας είναι η Alive Renewable Holding Limited, θυγατρική της Premier Energy. Αντικείμενο της συνεργασίας η ανάπτυξη δύο φωτοβολταϊκών, ισχύος 86 MW που θα είναι συνδεδεμένοι με μπαταρίες, χωρητικότητας 18 MW.

Σαν δεύτερη κίνηση, πάντα στη Ρουμανία, ήρθε η απόκτηση του 80% της Solar Energy, ενώ το περασμένο φθινόπωρο προχώρησε στην εταιρεία παραγωγής, διανομής και εμπορίας ηλεκτρικής ενέργειας MORE Romania με έδρα το Βουκουρέστι. Το βήμα δείχνει και τη πρόθεση της Motor Oil για εντονότερη παρουσία στην γειτονική αγορά ηλεκτρισμού.

Ασπίδα απέναντι σε περικοπές

Στη μεγάλη, πάντως, εικόνα και σε ένα περιβάλλον πράσινης μετάβασης με όλο και μεγαλύτερα ρίσκα και αβεβαιότητες, τα βήματα του ομίλου παραμένουν πολύ στοχευμένα. Το δείχνει η περίπτωση των φωτοβολταϊκών και αιολικών της Unagi που έχουν ενταχθεί στην υπουργική απόφαση για λήψη κατά προτεραιότητα όρων σύνδεσης στο σύστημα, είτε επειδή έχουν συνάψει διμερείς συμβάσεις με βιομηχανίες, είτε επειδή η παραγόμενη ενέργεια θα διοχετεύεται σε αγρότες μέσω του προγράμματος ΓΑΙΑ.

Το πλεονέκτημα είναι ότι τα έργα αυτής της κατηγορίας υπόκεινται σε ελάχιστες περικοπές, κάτι που έλαβε σοβαρά η Motor Oil για να πάρει τη συγκεκριμένη απόφαση, όπως εξήγησε ο κ. Τζανετάκης.

Στη δε περίπτωση των υπόλοιπων αιολικών, ο ίδιος διευκρίνισε ότι έχουν εξασφαλισμένες ταρίφες 93-94 ευρώ/MWh, μεγάλες αποδόσεις και επίσης μικρές περικοπές. «Τα υπόλοιπα έργα, αυτά που απομένουν για να πιάσουμε το στόχο μας, χαρακτηρίζονται από ένα «άγνωστο Χ» και γι’ αυτό και είμαστε πιο προσεκτικοί και επιλεκτικοί. Είναι σημαντικό ότι δεν απομένουν πολλά ακόμη έργα για να πιάσουμε τον στόχο μας», ανέφερε ο Αναπληρωτής CEO του ομίλου.

Τα νούμερα άλλωστε του 2027, όσο και του 2030, δεν θα επιτευχθούν μόνο με τα έργα της Unagi. Σε ώριμη για παράδειγμα φάση βρίσκεται το mega αιολικό ισχύος 500 MW που αποτελείται από 3 διαφορετικά cluster έργων, από την νότια έως την κεντρική Εύβοια και το οποίο αναπτύσσουν η πορτογαλική EDP Renewables (ΕDPR) με τη Motor Oil. Στα 2 πρώτα, η EDPR έχει το 51% και ο ελληνικός όμιλος το 49%, ενώ το τρίτο ανήκει εξ ολοκλήρου στην πορτογαλική εταιρεία.

Υδρογόνο, κυκλική οικονομία

Το ένα σκέλος του πράσινου στοιχήματος της Motor Oil για συνολικές επενδύσεις 2,5 δισ , αφορά τις ΑΠΕ και μόνο για τη πρώτη φάση (αυτή του 2027), μεταφράζεται σε EBITDA της τάξης των 200 εκατ. ευρώ για τον όμιλο. Το νούμερο προφανώς πολλαπλασιάζεται για τη δεύτερη φάση του στόχου, αυτή του 2030.

Το επενδυτικό κάδρο συμπληρώνουν οι κινήσεις στο πράσινο υδρογόνο και αυτές στη κυκλική οικονομία μέσα από ένα κορμό επιχειρήσεων διαχείρισης απορριμμάτων, ανακύκλωσης λιπαντικών και εμπορίας βιοκαυσίμων, τον οποίο απαρτίζουν οι θυγατρικές Ηλλέκτωρ, LPC, Thalis και Πράσινο Λάδι.

Στο υδρογόνο, δηλαδή στον σχεδιασμό και την παραγγελία εξοπλισμού για την κατασκευή της νέας μονάδας ηλεκτρόλυσης εντός των διυλιστηρίων της ΜΟΗ, που θα αποτελέσει την πρώτη μεγάλης κλίμακας εγκατάσταση του είδους στην Ελλάδα, θα κατευθυνθεί σημαντικό μέρος από τα 560 εκατ. ευρώ των συνολικών φετινών επενδύσεων του ομίλου. Κινητικότητα όμως υπάρχει και γύρω από το project «North-1» που αναπτύσσεται από την Ηellenic Hydrogen, κοινοπραξία της Motor Oil (με συμμετοχή 51%) και της ΔΕΗ (49%) στο Αμύνταιο.

Το έργο συμπεριλαμβάνεται στο ευρύτερο σχέδιο ενεργειακής αναβάθμισης της Δυτικής Μακεδονίας και ειδική αναφορά σε αυτό έκανε ο επικεφαλής της ΔΕΗ, Γ.Στάσσης κατά τη πρόσφατη παρουσίαση του πλάνου στο πρώην λιγνιτικό σταθμό της Καρδιάς.

Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.‌‌

Ροή Ειδήσεων