Πώς ο τουρισμός άλλαξε το κέντρο της Αθήνας: Από τα υφασματάδικα και τα εμπορικά, στα brunch και τη σαμπάνια
Ένα ιδιότυπο μωσαϊκό αποτελεί τα τελευταία χρόνια το κέντρο της Αθήνας και ειδικά η Πλατεία Αγίας Ειρήνης στο κέντρο της Αθήνας, μια πλατεία που στις δεκαετίες 60 και 70 έσφυζε από εμπορικά μαγαζιά, κυρίως υφασματάδικα, καταστήματα ρούχων και καπελάδικά. Ωστόσο, η δημοφιλία της περιοχής πηγαίνει ακόμα πιο παλιά, όταν η οδός Αιόλου μαζί με την Ερμού όριζαν στην οθωνική περίοδο το αναδυόμενο νέο εμπορικό κέντρο της πόλης με τη μετατόπιση στην περιοχή της εμπορικής και κοινωνικής ζωής της Αθήνας.
Από τα μέσα του 19ου αιώνα τα νέα μαγαζιά ανταποκρινόμενα στις διαφορετικές καταναλωτικές συνήθειες άνοιγαν στις οδούς Ερμού, Αιόλου και τα γύρω στενά. Σήμερα; Έχουν απομείνει ένα, δύο καταστήματα υφασμάτων, ενώ όλη η περιοχή έχει αλλάξει σχεδόν χρήση, καθώς τα μαγαζιά αυτά έχουν δώσει τη θέση τους σε σημεία εστίασης, τα οποία προσφέρουν καφέ, ποτό, brunch, ακόμα και σαμπάνια, ενώ στα πέριξ έχουν ανοίξει και ξενοδοχεία, τα οποία, ωστόσο, απευθύνονται σε πιο νεανικό κοινό.
Εν έτει 2025, τα ίχνη της πλατείας του 19ου αιώνα είναι ακόμα ευδιάκριτα, ωστόσο, η Πλατεία Αγίας Ειρήνης, σημείο αναφοράς της Αθήνας, έχει πλέον αλλάξει ύφος. Η μετάλλαξη της περιοχής ξεκίνησε εν μέσω κρίσης και κορυφώθηκε μετά την πανδημία, ενώ ακόμα περισσότερα μαγαζιά άνοιξαν από το 2021 και μετά.
Επενδύσεις γίνονται, κόσμος εργάζεται, αλλά όχι στους ίδιους κλάδους, καθώς ο τουρισμός, ο οποίος έχει σημειώσει άνοδο τα τελευταία χρόνια και στην Αθήνα, πέρα από τα νησιά, έχει αναδείξει και την πρωτεύουσα.
Χαρακτηριστικό είναι ότι το 2024 η Αθήνα κατέγραψε ρεκόρ επισκεπτών, με 7,9 εκατομμύρια τουρίστες, σύμφωνα με στοιχεία της περιόδου, ενώ η πόλη αναγνωρίστηκε επίσης ως ένας από τους κορυφαίους παγκόσμιους προορισμούς, καταλαμβάνοντας την 10η θέση παγκοσμίως και την 7η στην Ευρώπη για το 2024, σύμφωνα με την κατάταξη του ICCA.
Την ίδια στιγμή, ο τουρισμός και η άνοδος της δημοφιλίας της περιοχής για επενδύσεις αύξησε και τα ενοίκια. Σύμφωνα με στοιχεία από το spitogatos.gr, τα μαγαζιά στο τρίγωνο Αιόλου-Μητροπόλεως έχουν ενοίκιο από 1.300€ και μπορούν να φτάσουν και τα 15.000 ευρώ, ανάλογα με τη χρήση.
Υφάσματα Ελμαλόγλου: Μεταφορά έδρας μετά από 80 χρόνια
Λίγες ημέρες πριν έγινε γνωστό, εξάλλου, ότι αλλάζει σημείο, χωρίς να σταματήσει τη λειτουργία του, το υφασματάδικο Ελμαλόγλου, το οποίο ήταν στη συμβολή Αιόλου και Μητροπόλεως από το 1947. Καθώς το γωνιακό νεοκλασικό στο οποίο στεγάζονταν θα αποκτήσει άλλη χρήση, σύμφωνα με πληροφορίες τουριστική, από τον Ιανουάριο του 2026 το υφασματάδικο θα βρίσκεται στη νέα του στέγη, Ευριπίδου 23 και Πολυκλείτου.

Πρόκειται για ένα επίσης διατηρητέο κτίριο, σε ένα από τα εναπομείναντα πια εμπορικά κομμάτια της Αθήνας. Σύμφωνα με πληροφορίες, η δεύτερη γενιά του καταστήματος θα ξεκινήσει, ήδη, τη μετακόμιση από τις επόμενες ημέρες, με στόχο να έχει ολοκληρωθεί στις αρχές του χρόνου, ενώ άμεσα θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες για την αξιοποίηση του ακινήτου στο οποίο στεγάζονταν μέχρι σήμερα.
Α. Συρόπουλος: Η πλατεία άλλαξε χρήσεις, αλλά διατηρεί τον χαρακτήρα της
Ένας από τους managers που είδε την δυναμική της πλατείας Αγ. Ειρήνης ήταν ο Αλέξανδρος Συρόπουλος, ο οποίος μέσα στα τελευταία χρόνια έχει επενδύσει δύο μαγαζιά: Το 2019 το Jypsy Jungle και πριν από λίγες εβδομάδες το Zu. Σε απόσταση έξι χρόνων, οι διαφορές είναι σημαντικές, καθώς ο κόσμος έχει αυξηθεί, ελέω της ανόδου του τουρισμού, ενώ υπάρχουν και θέματα υψηλών ενοικίων, αλλά και έλλειψης εργαζομένων.


Σύμφωνα με όσα δηλώνει ο ίδιος στο Financial Report: «Πρόκειται για ένα σημείο το οποίο συνδυάζει την αύρα της παλιάς Αθήνας με σύγχρονες τάσεις στην εστίαση, ενώ συγκεντρώνει τόσο Έλληνες, όσο και ξένους. Η Αθήνα έχει πλέον πολύ κόσμο, κάτι που την κάνει δελεαστική σε επενδύσεις τέτοιου είδους» αναφέρει, προσθέτοντας, ωστόσο, ότι αυτή η δημοφιλία έχει αυξήσει τα ενοίκια σε σχέση με το παρελθόν, ενώ είναι πολύ δύσκολο να βρεθεί εξειδικευμένο προσωπικό». Ο κ. Συρόπουλος, ωστόσο, τονίζει ότι η πλατεία έχει αλλάξει και τα χρόνια, αλλά δεν έχει χάσει τον χαρακτήρα της και αυτό είναι που την κάνει να μην αδειάζει ποτέ από κόσμο.
Την ίδια στιγμή, ακριβώς λόγω της συγκέντρωσης πολλών καταστημάτων, υπάρχει ανάγκη συνεχώς να βρίσκεται κάτι διαφορετικό και ιδιαίτερο για να προσελκύσει και στην περίπτωση του συγκεκριμένου επιχειρηματία, επικεντρώθηκε στη σαμπάνια σε συνδυασμό με brunch, ένα κομμάτι της εστίασης, που δεν βρίσκουμε συχνά σε μαγαζιά, εκτός ίσως από εξειδικευμένα μπαρ σε ξενοδοχεία.


Δύο ξενοδοχεία
Ο τουρισμός δεν θα μπορούσε να μην είναι παρών στη μετάλλαξη της Πλατείας Αγίας Ειρήνης. Χαρακτηριστικό είναι, ότι, έχοντας λάβει σχετική αδειοδότηση μέσα στο 2025, αναμένεται να ανοίξουν στην περιοχή το 2026, επί της οδού Αιόλου, δύο νέα ξενοδοχεία. Σύμφωνα με πληροφορίες, το πρώτο, στην Αιόλου 38 και πλατεία Αγ. Ειρήνης 1, θα στεγαστεί σε ένα διατηρητέο κτήριο του 1837, το οποίο θα μετατραπεί σε ξενοδοχείο από την ARDH IKE.
Το κτήριο αυτό, με πλούσια ιστορία, είχε λειτουργήσει στο παρελθόν ως ξενοδοχείο «Η Ανατολή» και αργότερα ως «Βύρων». Το δεύτερο, εξάλλου, κατάλυμα θα βρίσκεται στην Αιόλου 81 και θα δημιουργηθεί από την «AIOΛOΥ 81 ΙΚΕ» σε ένα κτήριο που φιλοξενούσε γραφεία και εμπορικά καταστήματα.
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.




