Σαρωτικός εκσυγχρονισμός στην ΥΠΑ για την ασφάλεια των πτήσεων – FinanceNews.gr

Νέο σύστημα διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας, οκτώ σύγχρονα ραντάρ και εκατοντάδες προσλήψεις αλλάζουν το τοπίο στην αεροναυτιλία
Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) βρίσκεται σε φάση εκτεταμένων αλλαγών με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών εναέριας κυκλοφορίας και την ενίσχυση της ασφάλειας στις αερομεταφορές. Τα τελευταία πέντε μήνες, σε συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, υλοποιείται ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα θεσμικών και τεχνολογικών παρεμβάσεων που αντιμετωπίζει χρόνια προβλήματα, κλείνει κανονιστικά κενά και απαντά σε παρατηρήσεις ευρωπαϊκών θεσμών.
Στην καρδιά της μεταρρύθμισης βρίσκεται το Σχέδιο Δράσης για τις Παραβάσεις και τη Συμμόρφωση με το Ενωσιακό Δίκαιο, το οποίο σχεδιάστηκε σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (DG MOVE), τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA) και το EUROCONTROL. Το σχέδιο περιλαμβάνει 364 στοχευμένες δράσεις, κατανεμημένες σε έξι βασικούς άξονες: εκσυγχρονισμός του συστήματος διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας (ATM), νέα ραντάρ με Mode S, πλήρης εφαρμογή του κανονισμού CP1, μετασχηματισμός της ΥΠΑ, ανάπτυξη υπηρεσιών Data Link (DLS) και πλοήγηση βάσει απόδοσης (PBN).
Νέα συστήματα και τεχνολογικός εκσυγχρονισμός
Στις 20 Αυγούστου 2025, η κατασκευάστρια εταιρεία υπέβαλε την τελική προσφορά για το αναβαθμισμένο κεντρικό σύστημα διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας, το παγκοσμίως προηγμένο TOP SKY ATC ONE. Η υλοποίησή του θα αντικαταστήσει το σημερινό PALLAS 3G, που λειτουργεί ήδη 25 χρόνια. Το νέο σύστημα θα διασφαλίσει πλήρη συμμόρφωση με το Common Project 1 και θα ενσωματώσει προηγμένες λειτουργίες ασφαλείας, όπως το STCA, που έως σήμερα δεν αξιοποιείται σε κρίσιμες περιοχές όπως η Τερματική Περιοχή Αθηνών.
Παράλληλα, μπαίνει σε τροχιά η προμήθεια οκτώ νέων ραντάρ Mode-S, συνολικού κόστους 53,6 εκατ. ευρώ, τα οποία θα εγκατασταθούν σε στρατηγικά σημεία (Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Ρόδος, Κέρκυρα, Λήμνος, Κάρπαθος, Ανδραβίδα). Το νέο ραντάρ στην Ανδραβίδα προστέθηκε για να καλύψει κενά σε Ιόνιο και Δυτική Ελλάδα.
Ο συνολικός προϋπολογισμός για τα 13 εμβληματικά έργα αεροναυτιλίας ανέρχεται σε 313 εκατ. ευρώ, ενώ τα πρώτα στατιστικά δείχνουν ήδη βελτίωση στη διαθεσιμότητα ραντάρ και συχνοτήτων, με ποσοστά που σε αρκετές περιπτώσεις αγγίζουν το 100%.
Νέες προσλήψεις και στελέχωση
Η ασφάλεια όμως δεν εξαρτάται μόνο από τα συστήματα, αλλά και από το ανθρώπινο δυναμικό. Η ΥΠΑ έχει υιοθετήσει το ευρωπαϊκό πρόγραμμα FEAST του EUROCONTROL για την επιλογή ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, με στόχο τη γρήγορη και αξιόπιστη αξιολόγηση δεξιοτήτων.
Ο πρώτος διαγωνισμός με αυτή τη μέθοδο ολοκληρώθηκε τον Απρίλιο 2025, οδηγώντας στην πρόσληψη 97 νέων ελεγκτών, ενώ το 2026 θα ακολουθήσουν άλλοι 72 από την ίδια δεξαμενή υποψηφίων. Παράλληλα, βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαδικασίες για 43 νέους ηλεκτρονικούς (ATSEP) και 28 υπαλλήλους AFISO σε περιφερειακά αεροδρόμια, ενώ έχει εγκριθεί και η πρόσληψη 100 επιπλέον υπαλλήλων το 2026 μέσω ΑΣΕΠ.
Η στρατηγική αυτή αναμένεται να καλύψει τα χρόνια κενά στελέχωσης και να ενισχύσει καθοριστικά τη λειτουργία της ΥΠΑ.
Με την εφαρμογή του εκτεταμένου Σχεδίου Δράσης και τις μεγάλες επενδύσεις σε τεχνολογία και προσωπικό, επιδιώκεται να διασφαλιστεί ότι η χώρα θα βρίσκεται στην πρώτη γραμμή των ευρωπαϊκών προτύπων ασφάλειας. Η πρόκληση παραμένει η έγκαιρη ολοκλήρωση των έργων, αλλά οι μέχρι τώρα ενδείξεις δείχνουν σαφή πρόοδο και ισχυρή πολιτική βούληση.
Διαβάστε επίσης: Δήμας: Το σχέδιο μεταρρύθμισης της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας – Νέο πλαίσιο για την αεροναυτιλία
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.