ΣτΕ: Η μάχη για το Master Plan του λιμένα Πειραιά και η τύχη των αρχαιοτήτων – FinanceNews.gr

Το ΣτΕ εξετάζει τις προσφυγές για το Master Plan του Πειραιά. Στο επίκεντρο η επίχωση των 135 στρεμμάτων και η προστασία του περιβάλλοντος
Η υπόθεση του Master Plan του λιμένα Πειραιά πέρασε πλέον στη δικαιοσύνη, καθώς την 1η Οκτωβρίου εκδικάστηκαν από την επταμελή σύνθεση του Ε’ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας οι αιτήσεις ακύρωσης που κατέθεσαν ο Δικηγορικός Σύλλογος Πειραιά, ο Δήμος Κερατσινίου–Δραπετσώνας, το Εργατικό Κέντρο Πειραιά, εκλεγμένοι αυτοδιοικητικοί, συλλογικότητες και περισσότεροι από 100 δημότες.
Οι προσφεύγοντες ζητούν την ακύρωση του Προεδρικού Διατάγματος της 19ης Ιανουαρίου 2023 και της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων της 15ης Σεπτεμβρίου 2023, που ενέκριναν τη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) και το συνολικό Αναπτυξιακό Σχέδιο (Master Plan) του ΟΛΠ – COSCO.
Σύμφωνα με την προσφυγή, τα συγκεκριμένα σχέδια παραβιάζουν τη συνταγματική και ευρωπαϊκή περιβαλλοντική νομοθεσία, καθώς λείπουν οι αναγκαίες ακτομηχανικές μελέτες και δεν έχει κατασκευαστεί ο ειδικός κυματοθραύστης για την προστασία των παραλίων και των αρχαιολογικών μνημείων της Πειραϊκής.
Οι αντιδράσεις για την επίχωση των 135 στρεμμάτων
Ο Δικηγορικός Σύλλογος Πειραιά κάνει λόγο για «φαραωνικό έργο», το οποίο προβλέπει επίχωση 135 στρεμμάτων στη θαλάσσια ζώνη της εισόδου του λιμανιού.
Όπως επισημαίνεται, η σχεδιαζόμενη επέκταση αναμένεται να επιφέρει αύξηση ρύπων, αποβλήτων και κυκλοφοριακής φόρτισης σε μια ήδη κορεσμένη αστική περιοχή.
Παράλληλα, τονίζονται οι περιβαλλοντικοί και πολιτιστικοί κίνδυνοι από τη διαχείριση των επικίνδυνων βυθοκορημάτων και την ανεπαρκή προστασία των αρχαιολογικών χώρων, όπως το Κονώνειο Τείχος και το Ταφικό Μνημείο του Θεμιστοκλή, τα οποία βρίσκονται εντός της χερσαίας λιμενικής ζώνης.
Το ΣτΕ καλείται να ισορροπήσει ανάμεσα σε ανάπτυξη και προστασία
Οι νομικοί εκπρόσωποι του ΔΣΠ, Ευάγγελος Αναγνώστου, Ιωάννης Βρέλλος και Ιωάννης Καρδαράς, παρουσίασαν τα νομικά επιχειρήματα περί παρατυπιών στις διοικητικές πράξεις, ζητώντας από το ΣτΕ να αποφανθεί αν το Master Plan συνάδει με το Σύνταγμα, το ενωσιακό δίκαιο και τις διεθνείς συνθήκες προστασίας του περιβάλλοντος.
Η απόφαση του ανώτατου δικαστηρίου θα αποτελέσει σημείο καμπής για την πορεία του λιμανιού του Πειραιά, αλλά και τεστ ισορροπίας ανάμεσα στην αναπτυξιακή στρατηγική της COSCO και τη θεσμική υποχρέωση για προστασία του περιβάλλοντος και της πολιτιστικής κληρονομιάς.
Σημειώνεται ότι το Master Plan του ΟΛΠ περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, επέκταση της κρουαζιέρας, νέα τουριστικά και εμπορικά έργα, καθώς και παρεμβάσεις στην Πολιτιστική Ακτή και στην Πειραϊκή Χερσόνησο.
Η COSCO, που ελέγχει το 67% του λιμανιού, επιδιώκει να καταστήσει τον Πειραιά πύλη εμπορίου και τουρισμού της Μεσογείου, όμως οι τοπικές αρχές ζητούν επανεξέταση του σχεδίου υπό το πρίσμα της βιώσιμης ανάπτυξης και της συμμετοχικής διαβούλευσης.
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.