Το νέο Βαρόμετρο του ΕΒΕΘ αποκαλύπτει ένα τοπίο πολλών ταχυτήτων στην αγορά – FinanceNews.gr
Το Βαρόμετρο του ΕΒΕΘ για το β’ εξάμηνο 2025 καταγράφει αρνητική καταναλωτική εμπιστοσύνη και διφορούμενη επίδραση από Μετρό και Flyover
Η καταναλωτική εμπιστοσύνη παραμένει εγκλωβισμένη σε αρνητικό έδαφος και ο κλάδος των κατασκευών κάνει στροφή προς πτωτική τροχιά για πρώτη φορά μετά από δύο χρόνια, σύμφωνα με το Βαρόμετρο του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης για το β’ εξάμηνο του 2025. Την ίδια στιγμή, η επιχειρηματική κοινότητα εμφανίζει μικτές τάσεις, καθώς η αγορά προσπαθεί να αποτιμήσει τις συνέπειες από τη λειτουργία του Μετρό και τις παρατεταμένες εργασίες του Flyover.
Η έρευνα, που πραγματοποιήθηκε από την Palmos Analysis σε δείγμα 800 επιχειρήσεων και 700 καταναλωτών, αναδεικνύει την ακρίβεια ως κυρίαρχη πηγή ανησυχίας για τα νοικοκυριά, ενώ για τις επιχειρήσεις τα μεγάλα εμπόδια παραμένουν η φορολογία και το υψηλό ενεργειακό κόστος. Παράλληλα, το σημαντικό έλλειμμα ενημέρωσης σχετικά με την Τεχνητή Νοημοσύνη υπογραμμίζει μια καθαρή απόσταση ανάμεσα στη συζήτηση για τον ψηφιακό μετασχηματισμό και την καθημερινότητα της αγοράς.
Στασιμότητα στους καταναλωτές, πολλαπλές ταχύτητες στις επιχειρήσεις
Ο Δείκτης Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης διαμορφώνεται εκ νέου στις -32 μονάδες, επιβεβαιώνοντας μια παγιωμένη απαισιοδοξία. Η αναζωπύρωση της ανησυχίας για νέες αυξήσεις τιμών, η αρνητική αξιολόγηση της τρέχουσας οικονομικής κατάστασης και η επιδείνωση στην πρόθεση πραγματοποίησης σημαντικών αγορών διαμορφώνουν ένα περιβάλλον επιφυλακτικότητας που δύσκολα αντιστρέφεται.
Στην επιχειρηματική πλευρά, η εικόνα ποικίλλει σημαντικά. Η βιομηχανία διατηρείται σε ελαφρά αρνητικό πεδίο, με τη ζήτηση να προβληματίζει και την έλλειψη εργατικού δυναμικού να αποτελεί εκ νέου τον βασικό περιοριστικό παράγοντα. Οι υπηρεσίες παραμένουν σε θετική βάση, αλλά με πιο συγκρατημένες προσδοκίες για το επόμενο εξάμηνο. Το λιανεμπόριο συνεχίζει να κινείται αρνητικά, παρά την ανάκαμψη των πωλήσεων στο προηγούμενο διάστημα, ενώ οι κατασκευές περνούν σε οριακά αρνητικό έδαφος λόγω μειωμένης δραστηριότητας και παραγγελιών.
Μετρό και Flyover: Οικονομία σε προσαρμογή, κοινωνία σε αναμονή
Η λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης αποτυπώνεται με θετικά σχόλια από όσους το χρησιμοποιούν, με το ποσοστό ικανοποίησης να αγγίζει το 78%. Ωστόσο, η πλειονότητα των κατοίκων δηλώνει ότι η καθημερινή τους μετακίνηση δεν έχει αλλάξει, κυρίως επειδή το δίκτυο δεν εξυπηρετεί ακόμη το σύνολο των περιοχών της πόλης. Για τις επιχειρήσεις, η εικόνα είναι σύνθετη: ένα μέρος της αγοράς του κέντρου εμφανίζει ενίσχυση, ενώ οι περιφερειακές περιοχές καταγράφουν απώλειες κίνησης.
Σε ό,τι αφορά την κατασκευή του Flyover, σχεδόν μία στις δύο επιχειρήσεις εξακολουθεί να βιώνει δυσκολίες ή αρνητικές επιπτώσεις. Η σταθεροποίηση του ποσοστού δείχνει ότι η αγορά έχει αρχίσει να προσαρμόζεται, χωρίς όμως να έχει απορροφήσει πλήρως τις συνέπειες.
Παράλληλα, η νέα αποτύπωση του ΕΒΕΘ αναδεικνύει το εκτεταμένο έλλειμμα ενημέρωσης γύρω από τις εφαρμογές της Τεχνητής Νοημοσύνης, παρά το γεγονός ότι τέσσερις στις δέκα επιχειρήσεις έχουν ήδη κάνει κάποια πρώτη χρήση της. Η χαμηλή πληροφόρηση σε συνδυασμό με την υψηλή ικανοποίηση όσων έχουν προχωρήσει σε εφαρμογές AI υποδεικνύει ότι υπάρχει σημαντικό περιθώριο ανάπτυξης, εφόσον ενισχυθεί η εκπαίδευση και η πρόσβαση στη σχετική τεχνογνωσία.
Το Βαρόμετρο του ΕΒΕΘ αποτυπώνει μια αγορά που κινείται σε διαφορετικές ταχύτητες και μια κοινωνία που εξακολουθεί να επηρεάζεται από τη διαρκή πίεση της ακρίβειας. Η Θεσσαλονίκη βρίσκεται μπροστά σε μια περίοδο προσαρμογής, με κρίσιμους τομείς της οικονομίας να δείχνουν σημάδια επιβράδυνσης, ενώ η πραγματική επίδραση μεγάλων έργων υποδομής θα κριθεί τους επόμενους μήνες.
Διαβάστε επίσης: Μείωση ΕΝΦΙΑ και για επιχειρήσεις: Η πρόταση του ΕΒΕΘ
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.




