Φορολογική «ληστεία» σε ευρωπαϊκή κλίμακα – Οι απάτες ΦΠΑ που κοστίζουν 3 δισ στην Ελλάδα και 120 δισ στην Ευρώπη

Φορολογική «ληστεία» σε ευρωπαϊκή κλίμακα - Οι απάτες ΦΠΑ που κοστίζουν 3 δισ στην Ελλάδα και 120 δισ στην Ευρώπη

Στην Ελλάδα, το λεγόμενο «κενό ΦΠΑ» υπολογίζεται σε περίπου 3 δισ. ευρώ ετησίως, ή περίπου το 12% των δυνητικών εσόδων

Μόνιμος «πονοκέφαλος» για τις φορολογικές αρχές αποτελούν οι απάτες στις ενδοκοινοτικές συναλλαγές, με στόχο τη μη απόδοση ή την παράνομη επιστροφή του ΦΠΑ.
Παρά τον εκτεταμένο ψηφιακό μετασχηματισμό της ΑΑΔΕ και τη στενή συνεργασία των ελεγκτικών μηχανισμών σε ευρωπαϊκό επίπεδο, οι λεγόμενες «τριγωνικές συναλλαγές» συνεχίζουν να προκαλούν σημαντικές απώλειες στα δημόσια έσοδα, πλήττοντας ταυτόχρονα τον υγιή ανταγωνισμό στην αγορά.

Οι απάτες εκτείνονται σε πολλούς τομείς, από τα εμπορεύματα και την ενέργεια -όπως τα δικαιώματα εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα- μέχρι τα ακίνητα και τα πολυτελή αυτοκίνητα.
Τελευταίο παράδειγμα αποτελεί η υπόθεση που αποκάλυψε η ΑΑΔΕ σχετικά με αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων οχημάτων. Σύμφωνα με τα ευρήματα των ελεγκτών, ελληνικές εταιρείες εμπορίας μεταχειρισμένων οχημάτων συνεργάζονταν με μια βουλγάρικη εταιρεία-βιτρίνα, με σκοπό την αποφυγή καταβολής ΦΠΑ κατά τον τελωνισμό των οχημάτων στην Ελλάδα.
Η βουλγάρικη εταιρεία αγόραζε οχήματα από τη Γερμανία στο κανονικό καθεστώς ΦΠΑ για λογαριασμό των ελληνικών εταιρειών και στη συνέχεια τα μεταπωλούσε με τιμολόγια που ανέφεραν ψευδώς ότι εφαρμόζεται το Καθεστώς Περιθωρίου Κέρδους (προβλέπεται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία για εμπόρους μεταχειρισμένων αγαθών).

Το Καθεστώς Περιθωρίου Κέρδους

Το Καθεστώς Περιθωρίου Κέρδους είναι ένας ειδικός τρόπος υπολογισμού του ΦΠΑ για μεταχειρισμένα αγαθά, όπου ο φόρος υπολογίζεται μόνο στο κέρδος του εμπόρου και όχι σε ολόκληρη την αξία της πώλησης.
Για παράδειγμα αν ένας έμπορος αγοράσει ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο 20.000 ευρώ και το πουλήσει 22.000 ευρώ, ο ΦΠΑ θα επιβληθεί μόνο στα 2.000 ευρώ (το κέρδος) και όχι στα 22.000 €.
Οι Έλληνες αγοραστές χρησιμοποιούσαν τα παραπλανητικά αυτά τιμολόγια κατά τη διαδικασία του τελωνισμού των οχημάτων στην Ελλάδα, αποφεύγοντας έτσι την καταβολή του αναλογούντος ΦΠΑ.
Μέχρι στιγμής, έχουν εντοπιστεί 19 οχήματα, κυρίως πολυτελή, συνολικής αξίας άνω των 885.000 ευρώ, ενώ η εκτιμώμενη απώλεια ΦΠΑ για το ελληνικό Δημόσιο υπερβαίνει τα 212.000 ευρώ.
Η έρευνα της ΑΑΔΕ συνεχίζεται, με διασταυρώσεις στοιχείων και αξιοποίηση όλων των ψηφιακών και ελεγκτικών εργαλείων, που διαθέτει καθώς διαπιστώνει ίχνη και άλλων αντίστοιχων περιπτώσεων απάτης.

Αποκάλυψη της απάτης

Στην αποκάλυψη της απάτης συνέβαλαν τα νέα ψηφιακά μέσα που διαθέτουν οι ελεγκτικές αρχές για να εντοπίζουν σε πραγματικό χρόνο, τέτοιες πρακτικές.
Μέσα από διασταυρώσεις στο ευρωπαϊκό σύστημα VIES (πρόκειται για το σύστημα ανταλλαγής πληροφοριών για το Φόρο Προστιθέμενης Αξίας), τον έλεγχο των τελωνειακών αρχείων εξαγωγών και εισαγωγών, των μητρώων οχημάτων VIN (την «ταυτότητα» κάθε οχήματος δηλαδή), καθώς και των τραπεζικών ροών, οι ελεγκτές εντοπίζουν ασυνέπειες και συνδέουν τις πράξεις μεταξύ των χωρών.

Προφανώς, η Ελλάδα δεν είναι η μόνη χώρα όπου ανθούν οι απάτες για την κλοπή ΦΠΑ.
Αντίστοιχες υποθέσεις διερευνώνται και σε άλλα κράτη-μέλη της Ε.Ε., με τον Ευρωπαϊκό Εισαγγελέα (EPPO) να έχει αποκαλύψει κυκλώματα τύπου carousel σε Γαλλία, Ισπανία, Ρουμανία και Πολωνία, που αφορούν αυτοκίνητα, ηλεκτρονικά είδη και καύσιμα, προκαλώντας ζημίες άνω των 100 εκατ. ευρώ.
Η μη απόδοση του ΦΠΑ ή η παράνομη επιστροφή του αποτελεί το πλέον πρόσφορο έδαφος για τους απατεώνες, με αποτέλεσμα οι απώλειες σε επίπεδο Ε.Ε. να ξεπερνούν τα 120 δισ. ευρώ ετησίως.

Στην Ελλάδα, το λεγόμενο «κενό ΦΠΑ» υπολογίζεται σε περίπου 3 δισ. ευρώ ετησίως, ή περίπου το 12% των δυνητικών εσόδων.
Σύμφωνα με στοιχεία της Κομισιόν, το 2022 το κενό ΦΠΑ περιορίστηκε στο 13,7%, από το 29% που ήταν το 2017, ενώ ο στόχος είναι να μειωθεί στο 5% έως το 2029, που αντιστοιχεί στον μέσο όρο της Ε.Ε.
Η επίτευξη αυτού του στόχου αναμένεται να αποφέρει πρόσθετους δημοσιονομικούς πόρους της τάξης του 1 δισ. ευρώ ετησίως, ανοίγοντας τον δρόμο για νέες φορολογικές ελαφρύνσεις.

Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr



Source link

Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.‌‌

Ροή Ειδήσεων